Plug-in hybrid

En plug-in hybrid er i bund og grund det samme som en almindelig hybridbil, men i modsætning til hybridbilen, kan du selv lade batteriet i plug-in hybriden op. En plug-in hybrid kan lades op fra en ladestander enten der hjemme eller ude, eller i nødstilfælde fra en stikkontakt.

En plug-in hybrid kan fungere som ren elbil over korte distancer, derefter fungerer den som en hybridbil, hvor den kører både på brændstof og el.

Plug-in hybridbilerne er udstyret med større batteri end en hybridbil, men et mindre batteri, end man finder i en elbil. Plug-in biler vil typisk kunne køre omkring 55-65km på ren el.

Bilen oplader også sig selv, når benzinmotoren startes, og når bilen bremser. Bilen kører på el, så snart der er nok energi på batteriet til fremdrift. Du kan i de fleste modeller vælge mellem at køre på ren strøm, som hybridbil, kun med brændstof eller oplade batteriet med energi fra brændstofmotoren. Ved behov for kraftig acceleration eller høj fart kan el- og benzinmotorerne supplere hinanden.

De to forskellige typer hybridbiler

Det væsentligste at vide om en hybridbil er, at det er en bil, med mindst to forskellige typer drivlinjer og fremdriftsmidler. Et eksempel kunne være el og benzin/diesel eller el og brint. Det kan være lidt svært at gennemskue hvad der er en hybridbil og hvad der ikke er, fordi selve hybridbetegnelsen anvendes på flere forskellige bilkoncepter.

PHEV (plug-in hybridbilen)

PHEV er en forkortelse af Plug-in Hybrid Electric Vehicle, og det er både den danske og internationale betegnelse for en plug-in hybridbil. Måden denne bil fungerer på er, at den lades op via et ladestik. På den første del af køreturen vil den prioritere at bruge strøm fra batteriet, hvorefter en forbrændingsmotor eller en brændselscelle supplere med energi til resten af din køretur.

Skulle der under din tur opstå et behov for mere effekt end batteriet kan levere, vil det samme ske, nemlig at forbrændingsmotoren eller brændselscellen supplerer. En PHEV fungerer derved som en elbil på de kortere og daglige ture du kører, men har ikke på samme måde en rækkeviddebegrænsning som elbilen. Det vil sige, at når dit batteri er næsten tør for strøm, virker bilen stadig som en almindelig hybridbil. Derudover har en PHEV et større højvoltsbatteri.

HEV (almindelig hybridbil)

HEV er en forkortelse af Hybrid Electrical Vehicle, hvilket både er den danske og den internationale betegnelse for en ganske almindelig hybridbil. HEV bilen lades op via dens egen motor eller brændselscelle. Batteriet fungerer herved som en energi buffer, der kan opsamle bremseenergi og derved levere energi tilbage til accelerationen. Som nævnt kommer energiforsyningen til kørsel fra en forbrændingsmotor eller en brændselscelle i en HEV, dog kan den godt køre rent elektrisk uden støj og forurening – men kun på kortere afstande. På disse biler sidder der normalt et mindre højvoltsbatteri, eller et batteri af supercapacitors. Supercapacitors betyder at det er et batteri med meget høj kapacitet og evne til at levere meget og høj strøm.

Selve ordet hybrid indgår faktisk i mange logoer og navne. Dog er der i disse tilfælde blot tale om mini – eller mikrohybrid. Disse to betegnelser dækker for det meste over et forsøg fra producenternes side på at spare brændstof. Det kunne eksempelvis være ved automatisk at stoppe motoren ved standsning.

Ligesom det ses på elbiler, ligner hybridbiler helt traditionelle biler. Her vil logoet også ofte afsløre, at det er en hybridbil du har med at gøre. Har din hybridbil en forbrændingsmotor vil du kunne se en udstødning under bilen, ligeledes vil der være en brændstoftank og et højvoltsbatteri et sted på bilen.

Hvor langt kan en plug-ind hybrid bil køre på el?

Vores plug-in hybrid, Hyundai IONIQ, kan køre op til 63 km på el, før den slår benzinmotoren til.

Rækkevidden afhænger blandt andet af:

  • Udetemperaturen – i koldt vejr kører bilen kortere på el, og i strenge frostgrader kan du risikere, at bilen slet ikke kan køre på el
  • Hvor meget strøm, der er på batteriet
  • Dit kørselsmønster – høje hastigheder på motorvej kan få bilen til at gå over på brændstof
  • Hvor meget du bruger ventilationssystem, sædevarme og andet strømkrævende udstyr

Du skal forvente at bilen kører kortere på el ved motorvejskørsel og om vinteren.

Hvilke type kørsel er bedst egnet til plug-ind hybrid

Bykørsel
En plug-in hybridbil er virkelig velegnet til kørsel i byen, fordi du kan køre på ren el og dermed undgå af forurene lokalt.

Landevejskørsel
Plug-in hybriden kan køre alene på el på landevejen. Her vil du også kunne opnå en fornuftig rækkevidde på batteriet. Bemærk, at motoren vil starte af og til i biler uden varmepumpe eller elvarme.

Motorvejskørsel
En plug-in-hybridbil kan godt køre på el ved de høje hastigheder. Her vil du dog kunne opleve, at forbrændingsmotoren slår til bl.a. ved acceleration. Typisk vil batteriet blive ladet op, når man kører på motorvej.

Fordomme om hybrid bilen

Der er mange myter og fordomme om hybridbiler, og det er ganske forståeligt da det er et relativt nyt fænomen vi som forbrugere skal forholde os til. Her har vi de typiske fordomme vi hører fra vores kunder:

Har du spørgsmål eller skal vi hjælpe dig?

Claus Horsted

Claus Horsted

Salgskonsulent

Claus Horsted

Claus Horsted

Salgskonsulent

Få svar på dine fordomme

Hybridbilens række er for kort for en almindelig dansker

Hybridbiler vil ifølge trafikstyrelsen være egnede til 90-94% af alle ture i personbil i Danmark, da langt de fleste ture for den almene dansker er kortere ture. Hybridbilens rækkevidde er således tilstrækkelig i hverdagen.

Det tager lang tid at oplade batteriet til hybridbilen

Elbiler og plug-in hybridbiler har et batteri der er designet til såkaldte ”sjatladninger” eller hurtigladning. Det er selvfølgelig korrekt, at det tager betydeligt længere tid at oplade en bil end det gør at tanke den. Men du kan hurtiglade din bil på 20-40 minutter. Derudover har du altid muligheden for at tanke din plug-in hybrid hvis du har travlt og kører på energien fra brændstofmotoren og derved bliver dit batteri opladet samtidig. Læs mere om hybridbiler og deres batterier.

Hybridbiler er for små til at opfylde en families pladsbehov

Dette er ganske enkelt forkert. Du kan for eksempel købe en xxxx som plug-in hybrid, og den har størrelse som den tilsvarende stationcar med brændstofdrevet motor.

Hybridbiler er dyrere en benzin- og dieselbiler

Hybridbiler kan være dyrere i anskaffelsespris, men det varierer ligesom almindelige benzin og dieselbiler, alt efter hvilket mærke og model du vælger. Der er med en hybridbil til gengæld penge at spare i det lange løb. Blandt andet kan du spare penge på brændstof, da du ikke skal tanke lige så hyppigt som du skal ved en brændstofdrevet bil. Eksempelvis vil din hybridbil automatisk skifte om til at køre på el når du kører bykørsel eller ved lavere hastigheder. Forsikringer på hybridbiler kan også i mange tilfælde være billigere, og det samme gælder for den grønne ejerafgift.

Hybridbiler er ingen miljøgevinst

Sammenlignet med konventionelle biler, er der en stor gevinst at hente på miljøkontoen ved el- og hybridbiler, det er især i forhold til luftforurening, støj, klimabelastning, energieffektivitet, forsyningssikkerhed og luftforurening.