Hybrid

En hybridbil er kendetegnet ved, at den har to motorer – en alm. benzinmotor og en elmotor. Typen af hybridbil har betydning for, hvor meget bilen kan køre på el.

Hybridbilen skal ikke lades op og skifter automatisk mellem at køre på benzin og el. Batteriet i hybridbilen oplader sig selv, når forbrændingsmotoren er i gang, og når bilen bremser.

Hybridbilen kører på el, så snart der er nok energi på batteriet. Dog har bilens hastighed betydning for, om den kører på el eller benzin. Ved høje hastigheder vil bilen som udgangspunkt ikke køre på el.

De to forskellige typer hybridbiler

Det væsentligste at vide om en hybridbil er, at det er en bil, med mindst to forskellige typer drivlinjer og fremdriftsmidler. Et eksempel kunne være el og benzin/diesel eller el og brint. Det kan være lidt svært at gennemskue hvad der er en hybridbil og hvad der ikke er, fordi selve hybridbetegnelsen anvendes på flere forskellige bilkoncepter.

PHEV (plug-in hybridbilen)

PHEV er en forkortelse af Plug-in Hybrid Electric Vehicle, og det er både den danske og internationale betegnelse for en plug-in hybridbil. Måden denne bil fungerer på er, at den lades op via et ladestik. På den første del af køreturen vil den prioritere at bruge strøm fra batteriet, hvorefter en forbrændingsmotor eller en brændselscelle supplere med energi til resten af din køretur.

Skulle der under din tur opstå et behov for mere effekt end batteriet kan levere, vil det samme ske, nemlig at forbrændingsmotoren eller brændselscellen supplerer. En PHEV fungerer derved som en elbil på de kortere og daglige ture du kører, men har ikke på samme måde en rækkeviddebegrænsning som elbilen. Det vil sige, at når dit batteri er næsten tør for strøm, virker bilen stadig som en almindelig hybridbil. Derudover har en PHEV et større højvoltsbatteri.

HEV (almindelig hybridbil)

HEV er en forkortelse af Hybrid Electrical Vehicle, hvilket både er den danske og den internationale betegnelse for en ganske almindelig hybridbil. HEV bilen lades op via dens egen motor eller brændselscelle. Batteriet fungerer herved som en energi buffer, der kan opsamle bremseenergi og derved levere energi tilbage til accelerationen. Som nævnt kommer energiforsyningen til kørsel fra en forbrændingsmotor eller en brændselscelle i en HEV, dog kan den godt køre rent elektrisk uden støj og forurening – men kun på kortere afstande. På disse biler sidder der normalt et mindre højvoltsbatteri, eller et batteri af supercapacitors. Supercapacitors betyder at det er et batteri med meget høj kapacitet og evne til at levere meget og høj strøm.

Selve ordet hybrid indgår faktisk i mange logoer og navne. Dog er der i disse tilfælde blot tale om mini – eller mikrohybrid. Disse to betegnelser dækker for det meste over et forsøg fra producenternes side på at spare brændstof. Det kunne eksempelvis være ved automatisk at stoppe motoren ved standsning.

Ligesom det ses på elbiler, ligner hybridbiler helt traditionelle biler. Her vil logoet også ofte afsløre, at det er en hybridbil du har med at gøre. Har din hybridbil en forbrændingsmotor vil du kunne se en udstødning under bilen, ligeledes vil der være en brændstoftank og et højvoltsbatteri et sted på bilen.

Hvordan oplades batteriet, når bilen bremser?

Når du bremser, opstår der magnetfelter i elmotoren, som så fungerer som en generator og sender strøm tilbage til batteripakken.

På den måde spildes den kinetiske energi (bevægelsesenergien) ikke som varme i bremserne, men oplagres i stedet som elektrisk energi i højvoltsbatteriet. Det betyder, at det er muligt at opsamle noget af den forbrugte energi, når du slipper speederen, eller når bilen skal stoppes.

Det gør, at du kan køre længere på literen eller længere på el og giver dermed mulighed for at køre grønt.

I bilens display kan du se information om den såkaldte rekuperation – altså anvendelse af bremse- eller decelerationsenergien.

Har du spørgsmål eller skal vi hjælpe dig?

Claus Horsted

Claus Horsted

Salgskonsulent

Claus Horsted

Claus Horsted

Salgskonsulent